två inlägg på en dag :D

Jag tror att jag kommer bli buddhist efter mitt fördjupningsarbete. Haha, nej men detta  stycket i boken om buddhismen fastnade jag för :o

Sanningen om lidandet. Människans liv är fyllt av lidande, säger Buddha. Han menar då inte det vi tänker på när vi hör ordet lidande: smärtor och plågor av olika slag. Nej, för Buddha är allt det som gör oss besvikna ett lidande. Även det som vi tycker om kommer förr eller senare förändras och försvinna. Den rike och lycklige skall också drabbas av ålderdom, sjukdom och död. Den som söker efter kroppsliga njutningar blir heller inte lycklig. Begäret bara ökar och efter en tid infinner sig tomhet och en känsla av besvikelse. Livet blir därför en enda jakt efter mer av det man inte har och fylls med negativa känslor som vrede, hat och sorg.

Sanningen om lidandets uppkomst. Orsaken till att vi lider är att vi hela tiden vill bli lyckligare och få ut mer av livet. Det är detta begär - Buddha kallade det "livstörst" - som är osaken till lidandet.

Sanningen om befrielse från lidandet. Hur kan människan slippa lida? frågade sig Buddha. Lidandet fortsätter ju i nästa liv. Buddha trodde som andra hinduer att människan ständigt återföds till ett nytt liv fyllt av lidande. 


I och för sig tror inte jag att vi återföds tills det att vi uppnått det som behövs för att bli frälsta. För då hade jag väl haft med mig grejer från mitt förra liv nu eller? Och det känner jag faktiskt inte av :)

Hahaha förresten så är detta en ganska negativ text, men den är bra :)
Nu ska jag gå och äta kex med ost och vänta på att kycklingen blir klar.
Och så ska jag vänta tills jag får den stora datorn och kan spela sims och vänta på daniel.
PUSS


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0